×

Såhär navigerar du i årsberättelsen

På den här webbplatsen navigerar du genom att klicka dig fram med hjälp av olika ikoner och pilar.

Klicka på informationsikonerna för att få fram mer information om statistiken du tittar på.
Klicka på statistikikonerna för att se mer statistik om områdena hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur.
Klicka på pilarna i sidled för att ta del av mer statistik.
Klicka på pilen nedåt för att läsa artiklar om respektive område.
Visa inte den här rutan igen
Årsberättelsen fungerar ej i liggande läge på mobiltelefon. Vänligen rotera din enhet till stående läge.
×

Angående din webbläsare

Du använder just nu webbläsaren Internet Explorer för att visa denna hemsida. Internet Explorer är en utgående webbläsare som Microsoft ej längre utvecklar. Eftersom denna hemsida använder ny webbteknik går det därför ej att garantera att allt fungerar eller ser ut som det är tänkt i just Internet Explorer. Vi rekommenderar därför att en modernare webbläsare används som t ex Google Chrome, Firefox eller Mircosofts nyutvecklare webbläsare Edge. Edge finns förinstallerad i Windows 10.
Foreground

Serviceresor jobbar aktivt med att utveckla och säkerställa kvaliteten i samtalen både vad det gäller bemötande och informationsutbyte. När antalet resor har ökat samtidigt som antalet samtal har minskat blir det tydligt att detta arbete har gett önskat resultat.

Serviceresor jobbar även aktivt med att utbilda förare och följa upp kvaliteten i utförandet av resorna. Att även nöjd kund index har ökat tyder på att det aktiva kvalitetsarbetet ger resultat.

×

Antalet resor har ökat under 2018 till totalt 245 839 resor.  Fördelning mellan olika restyper är följande

Färdtjänst                     131 151

Sjukresor                      103 485

Övriga resor                  11 203

Sjukresor står för nästan hela ökningen av det totala antalet resor.

När det gäller övriga resor står närtrafik för majoriteten av dessa resor.

×

Kollektivtrafik

Serviceresor Kronoberg

Kollektivtrafik

För invånarna I kronobergs län ska länstrafiken, oavsett om det gäller linjetrafiken eller serviceresor, erbjuda en trygg och tydlig service som är betydelsefull för att regionen ska fungera.

Resandet i kollektivtrafiken med Länstrafiken Kronobergs linjelagda bussar och tåg ökade under 2018 men i en något mindre omfattningen än de senaste åren. I Växjö Stadstrafik genomfördes för första gången över fyra miljoner resor. 

För Serviceresor har det totala antalet resor ökat 2018 jämfört med 2017. Sjukresor står för nästan hela ökningen och antalet färdtjänst- och riksfärdtjänsteresor är i stort sett oförändrat.

Ny terminal för Växjö stadstrafik

I januari flyttades Växjö stadstrafik från Resecentrum till Kronobergsgatan. I och med flytten blev det också en ny tidtabell. Hållplatsen Stortorget blev den nya centrumnära hållplatsen för stadsbussarna. För att hjälpa resenärerna hitta rätt fanns personal ute till hjälp hela första [...]Läs mer »

Flytt av kundcenter

Länstrafiken Kronobergs kundcenter flyttade till nya lokaler i april, då det dåvarande huset skulle rivas för att ge plats åt det nya kommun- och stationshuset. De nya lokalerna är bra anpassade för verksamheten, för både kunder och medarbetare. För att hjälpa Länstrafikens kunder i en [...]Läs mer »

Lansering av Swish

I början av 2018 blev det möjligt att betala mobilbiljetten i Länstrafiken Kronobergs reseapp med Swish. Även när man laddar och beställer Resekort via Mina sidor på hemsidan, går det att betala med Swish. Det blev snabbt väldigt populärt att använda Swish som betalmetod.Läs mer »

Wi-Fi på bussarna

I slutet av 2018 var installationen av fritt Wi-Fi klar och kommunicerades ut till allmänheten genom en informationskampanj. Wi-Fi finns i våra bussar, dock ej i Älmhults stadstrafik. Tjänsten är helt kostnadsfri och kräver inte heller någon inloggning. Efter att resenären en gång har [...]Läs mer »

Fria resor för skolungdomar under sommaren

Ungdomar som slutade årskurserna 6-9 i grundskolan och år ett och två i gymnasiet fick i somras möjlighet att resa utan kostnad. Regeringen gav ett statligt stöd för att finansiera de fria resorna. 15 800 sommarlovskort skickades ut till ungdomar i vårt län. Under perioden 15 juni – [...]Läs mer »

Varumärkeskampanjen: Tillsammans. Till en hållbar framtid.

Under hösten gjorde Länstrafiken Kronoberg en stor varumärkeskampanj.  Målet med kampanjen var att uppmärksamma fördelarna med kollektivtrafik ur perspektivet hållbarhet. Perspektivet innefattar områdena miljö, ekonomi, hälsa och social hållbarhet. I kampanjen ingick bland annat filmer, [...]Läs mer »

Gott bemötande på Serviceresor

Serviceresor har under året jobbat med att förbättra kundbemötandet i telefon. Arbetet med bemötandet har fått uppmärksamhet som ett gott exempel i rapporten Kvalitet i färdtjänsten från Myndigheten för delaktighet. Resenärerna blir bemötta med vänlighet, kunnighet och [...]Läs mer »

Upphandling av Krösatågen

En upphandling av driften av Krösatågen har gjorts tillsammans med Jönköpings länstrafik, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Kalmar länstrafik och Skånetrafiken. Upphandlingen vanns av Svenska Tågkompaniet men överklagades. Upphandlingen kommer därför att göras om vilket beräknas ta [...]Läs mer »

Framtidens resesystem

Länstrafiken Kronoberg jobbar tillsammans med länstrafikbolagen i Kalmar, Jönköping, Halland och Kalmar med att ta fram ett nytt biljett- och betalsystem på grund av att avtalet för det nuvarande systemet går ut i juni 2020. Flera upphandlingar har genomförts under året; nya [...]Läs mer »