På den här webbplatsen navigerar du genom att klicka dig fram med hjälp av olika ikoner och pilar.
![]() |
Klicka på informationsikonerna för att få fram mer information om statistiken du tittar på. | |
![]() |
|
|
![]() |
Klicka på pilarna i sidled för att ta del av mer statistik. | |
![]() |
Klicka på pilen nedåt för att läsa artiklar om respektive område. |
Utfallet rörande den genomsnittliga resandeökningen i linjetrafiken hamnade på 2,4 procent vilket är något lägre än det budgeterade målet på 3 procent. Den största ökningen skedde även i år för Växjö Stadstrafik där resandet ökade med 3,6 procent och för första gången passerade 4 miljoner genomförda resor.
×För invånarna I kronobergs län ska länstrafiken, oavsett om det gäller linjetrafiken eller serviceresor, erbjuda en trygg och tydlig service som är betydelsefull för att regionen ska fungera.
Resandet i kollektivtrafiken med Länstrafiken Kronobergs linjelagda bussar och tåg ökade under 2018 men i en något mindre omfattningen än de senaste åren. I Växjö Stadstrafik genomfördes för första gången över fyra miljoner resor. För Serviceresor har det totala antalet resor ökat 2018 jämfört med 2017. Sjukresor står för nästan hela ökningen och antalet färdtjänst- och riksfärdtjänsteresor är i stort sett oförändrat.
I januari flyttades Växjö stadstrafik från Resecentrum till Kronobergsgatan. I och med flytten blev det också en ny tidtabell. Hållplatsen Stortorget blev den nya centrumnära hållplatsen för stadsbussarna. För att hjälpa resenärerna hitta rätt fanns personal ute till hjälp hela första [...]Läs mer »
Länstrafiken Kronobergs kundcenter flyttade till nya lokaler i april, då det dåvarande huset skulle rivas för att ge plats åt det nya kommun- och stationshuset. De nya lokalerna är bra anpassade för verksamheten, för både kunder och medarbetare. För att hjälpa Länstrafikens kunder i en [...]Läs mer »
I början av 2018 blev det möjligt att betala mobilbiljetten i Länstrafiken Kronobergs reseapp med Swish. Även när man laddar och beställer Resekort via Mina sidor på hemsidan, går det att betala med Swish. Det blev snabbt väldigt populärt att använda Swish som betalmetod.Läs mer »
I slutet av 2018 var installationen av fritt Wi-Fi klar och kommunicerades ut till allmänheten genom en informationskampanj. Wi-Fi finns i våra bussar, dock ej i Älmhults stadstrafik. Tjänsten är helt kostnadsfri och kräver inte heller någon inloggning. Efter att resenären en gång har [...]Läs mer »
Ungdomar som slutade årskurserna 6-9 i grundskolan och år ett och två i gymnasiet fick i somras möjlighet att resa utan kostnad. Regeringen gav ett statligt stöd för att finansiera de fria resorna. 15 800 sommarlovskort skickades ut till ungdomar i vårt län. Under perioden 15 juni – [...]Läs mer »
Under hösten gjorde Länstrafiken Kronoberg en stor varumärkeskampanj. Målet med kampanjen var att uppmärksamma fördelarna med kollektivtrafik ur perspektivet hållbarhet. Perspektivet innefattar områdena miljö, ekonomi, hälsa och social hållbarhet. I kampanjen ingick bland annat filmer, [...]Läs mer »
Serviceresor har under året jobbat med att förbättra kundbemötandet i telefon. Arbetet med bemötandet har fått uppmärksamhet som ett gott exempel i rapporten Kvalitet i färdtjänsten från Myndigheten för delaktighet. Resenärerna blir bemötta med vänlighet, kunnighet och [...]Läs mer »
En upphandling av driften av Krösatågen har gjorts tillsammans med Jönköpings länstrafik, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Kalmar länstrafik och Skånetrafiken. Upphandlingen vanns av Svenska Tågkompaniet men överklagades. Upphandlingen kommer därför att göras om vilket beräknas ta [...]Läs mer »
Länstrafiken Kronoberg jobbar tillsammans med länstrafikbolagen i Kalmar, Jönköping, Halland och Kalmar med att ta fram ett nytt biljett- och betalsystem på grund av att avtalet för det nuvarande systemet går ut i juni 2020. Flera upphandlingar har genomförts under året; nya [...]Läs mer »